Nie tylko dla motosportu – szpera

Jak pewne niektórzy z Was wiedzą, a tym, którzy nie wiedzą spieszymy z wyjaśnieniami – w przypadku hamowania pojazdów na śliskiej drodze nie zawsze hamulce po obydwu stronach działają z taką samą siłą. Pojazdy wyposażone są w specjalne systemy, które mają minimalizować ryzyko poślizgu lub w przypadku jego wystąpienia pomagać kierowcy w wyprowadzeniu pojazdu. Potocznie taki mechanizm to szpera. W rzeczywistości jest to rozwiązanie techniczne, które ma za zadanie ograniczać działanie klasycznego stożkowego mechanizmu różnicowego. Specjalne płytowe mechanizmy, które spinają dyferencjał, mają za zadanie ograniczyć wzajemny poślizg kół jednej lub obydwu osi.

Jak to działa?

Jeszcze jakiś czas temu szperę stosowało się tylko w sportach motoryzacyjnych, gdyż to właśnie tam bardzo popularną techniką było celowe wprowadzanie auta w poślizg, które pozwalało na szybsze pokonywanie zakrętów, co w rzeczywistości przekładało się na lepsze wyniki. Dzisiaj LSD (mechanizmy ograniczające poślizg wewnętrzny) spotyka się w coraz większej ilości nowych modeli samochodów. Producenci chętnie inwestują w szpery, ponieważ dbają o standard bezpieczeństwa swoich maszyn. Badania wykazują, że w przypadku aut wyposażonych w taki system, odsetek wypadków na oblodzonej jezdni został znacznie ograniczony. Podsumowując szpera elektroniczna to specjalny system kontroli trakcji, który ma za zadanie blokować mechanizm różnicowy poprzez uruchamianie i blokowanie hamulców.

Po co nam taki system?

szperaJak już wyjaśniliśmy szpara to specjalne systemy kontroli trakcji, które pomagają zwiększać moment obrotowy w samochodach o dużej mocy. W przypadku uślizgu jednego z kół specjalnie skalibrowany mechanizm oddziałuje również na drugie tak, aby także ona przestawało przenosić prędkość na podłoże. Mówiąc jaśniej, jeżeli jedno koło traci przyczepność, to drugie nawet jeżeli ją posiada, traci ja w sposób wymuszony. W warunkach naturalnych szpera sprawdza się głównie w przypadku oblodzonych bądź wilgotnych dróg, na których bardzo łatwo o poślizg. Dodatkowo będzie to przydatne w przypadku przejazdów przez głębokie kałuże. Jak wiemy, w takich sytuacjach również można stracić przyczepność, a niedostosowanie prędkości może poskutkować utratą panowania nad kierownicą.

Podsterowność i nadsterowność

Szpera to system, który pozwala na szybsze przyspieszania, jak również redukuje tzw. podsterowność. Z kolei w samochodach z napędem na tylną oś problemem może być nadsterowność. W tym przypadku jednak szper nie stosuje się w autach drogowych o małej mocy. Natomiast w autach rajdowych taki system jest już bardzo pożądany.

0.00 średnia ocena (0% wynik) - 0 głosów

Dodaj pierwszy komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany


*


*